ARKIB : 21/08/2001
Oleh: ROSLIWATY RAMLY dan
KUZAIMAH IDRIS
Mungkin ada yang bimbang dan
persoalkan tahap patriotisme generasi muda zaman sains dan teknologi yang
terdedah kepada arus pemodenan dan unsur-unsur luar.
Generasi muda merupakan elemen
terpenting dalam formula Malaysia untuk memacu kejayaan yang lebih cemerlang
dan gemilang pada masa depan. Justeru isu patriotisme di kalangan mereka
sentiasa menjadi bahan polemik yang menarik.
Adakah semangat kecintaan itu
nipis dan dipinggirkan atau jika ia masih wujud, bagaimanakah ia dihayati dan
diterjemahkan.
Presiden Majlis Belia Malaysia
(MBM), Saifuddin Abdullah berkata, patriotisme amat luas ertinya, ia bukan isu
politik atau gimik dan tidak sekadar semangat.
``Ia melibatkan seluruh rakyat
dan merupakan persoalan kewarganegaraan, kemerdekaan dan kedaulatan serta
merangkumi aspek-aspek keyakinan, keberanian, kebijaksanaan, kesungguhan dan
kesinambungan,'' jelas beliau.
Saifuddin yakin generasi muda
masih patriotik cuma fokusnya mungkin berbeza walaupun pada hakikatnya ia tetap
berpaksi pada makna yang sama, iaitu cinta yang kekal dan kental kepada negara.
Misalnya, bagi generasi yang
hidup pada zaman penjajahan, fokus patriotisme ialah memperjuangkan kemerdekaan
dan generasi selepas itu memfokuskan patriotisme ke arah mengisi kemerdekaan.
Di zaman konfrontasi, fokus
patriotisme ialah mempertahankan kedaulatan negara yang baru dibentuk, dan
mereka yang melalui pengalaman peristiwa rusuhan kaum 13 Mei, fokusnya ialah
meningkatkan perpaduan rakyat.
Kini dalam menongkah arus
pembangunan pesat atau tatkala negara dilanda kemelut ekonomi, fokus
patriotisme ialah mempertahankan kedaulatan ekonomi negara, kata Saifuddin.
Justeru, patriotisme yang
diterjemahkan generasi muda juga berbeza, misalnya penglibatan mereka dalam
perkhemahan, larian, ekspedisi, bacaan puisi, deklamasi sajak, lukisan,
konsert, teater atau mencari harta karun atas nama patriotisme, tambah beliau.
Disebabkan perbezaan fokus
inilah, Saifuddin berkata dalam menganjurkan program untuk para belia, MBM
mengambil pendekatan baru yang lebih mesra belia, lebih segar dan lebih
berkesan.
``Kita tidak mahu wujud semacam
satu stereotaip mengenai patriotisme, seolah-olah patriotisme ialah mengibarkan
bendera, laungan, slogan, perbarisan dan perarakan pada 31 Ogos sahaja,''
katanya.
``Kita perlu keluar daripada
stereotaip. Jika berceramah, isi ceramah tidak sekadar kisah perjuangan
kemerdekaan. Ia perlu diadunkan dengan tafsiran penjajahan bentuk baru, misalnya
bagaimana negara yang merdeka boleh tergugat kedaulatannya jika ekonominya
jatuh akibat serangan kuasa ekonomi luar, seperti semasa kegawatan ekonomi,''
katanya.
Beliau mengakui contoh-contoh
klasik adalah penting tetapi generasi muda hari ini tidak dapat menjiwainya
kerana tidak melaluinya.
Oleh itu, Saifuddin percaya
untuk membolehkan mereka menjiwai semangat patriotisme, contoh-contoh yang
diberikan dalam ceramah perlulah yang dilaluinya atau yang dekat dan rapat
dengannya.
Untuk menyemarakkan patriotisme,
beliau berkata nilai-nilai patriotisme yang lintas-zaman perlu diterapkan,
antaranya ialah berbangga sebagai rakyat Malaysia, bersemangat setia negara,
bersemangat kekitaan, berdisiplin serta berusaha dan produktif.
Ini perlu dilengkapi dengan nilai-nilai
jati diri kebangsaan yang kukuh serta punya jiwa, wajah dan langkah yang
bersepadu - jiwa warisan, wajah warisan dan langkah wiraan, tambah beliau.
Di samping itu, kata Saifuddin,
untuk relevan dengan zamannya, tidak kira sama ada zamannya adalah zaman
k-ekonomi atau apa jua, tiga prinsip budaya ilmu dan empat ciri masyarakat
berbudaya ilmu perlu diterapkan.
Tiga prinsip budaya ilmu itu
ialah: ilmu dan ilmuan diletakkan di tempat yang tinggi; setiap individu
sentiasa menuntut ilmu dan menyumbang terhadap perkembangan dan kemajuan ilmu
dan setiap keputusan dan tindakan adalah berasaskan ilmu.
Manakala empat ciri masyarakat
berbudaya ilmu ialah: Keinginan merenung - bertanya mengapa sesuatu itu
berlaku; keinginan meneroka - berani pergi ke tempat yang tidak pernah dijejak
manusia; keinginan mempelajari - sedia memperoleh ilmu baru dan keinginan membina
- menggunakan ilmu baru untuk mencipta sesuatu yang berbeza.
Sementara itu, pensyarah
Jabatan Pengajian Media Universiti Malaya, Prof. Madya Datuk Dr. Abdul Latiff
Abu Bakar berpendapat kesenangan hidup dalam sebuah negara yang sudah merdeka
tanpa melalui jerih penderitaan di zaman penjajahan melekakan generasi muda
hari ini sehingga mereka kurang menghayati erti sebenar kemerdekaan yang
dikecapi sejak 43 tahun lepas.
``Mereka mungkin leka sahaja.
Merdeka atau tidak, bukan persoalannya. Yang penting mereka berada di sebuah
negara yang mereka tidak merasai pahit-maung perjuangan generasi terdahulu,''
jelas beliau yang juga seorang ahli lembaga pengarah Institut Kajian Sejarah
dan Patriotisme Malaysia.
``Remaja sekarang sebenarnya
tidak melihat penjajahan. Mereka hanya melihat kebebasan yang ada pada sesebuah
negara merdeka. Jadi sudah tentulah dari segi penghayatannya terhadap
kemerdekaan negara, ia tidak begitu ketara,'' tambahnya lagi.
Abdul Latiff berkata generasi
muda harus melihat Hari Kemerdekaan sebagai hari ``keramat'' yang harus
diraikan dengan penuh kesedaran, semangat bersatu padu, perasaan kasih sayang
dan taat setia kepada negara.
``Tetapi bukan hari cuti itu
kita berpesta-pestaan pada sesuatu yang tidak berfaedah seperti lumba haram dan
perayaan di kelab-kelab malam. Perkara-perkara sebegini tidak boleh dikompromi
dan wajar dibanteras,'' katanya lagi.
Abdul Latiff turut menyarankan
supaya bendera Jalur Gemilang dikibarkan oleh setiap individu sebagai lambang
dan maruah jati diri bangsa dan negara yang sudah tertebus.
``Kalau dibandingkan dengan
Indonesia, kasih sayang kepada negara diterjemahkan melalui pengibaran bendera.
Tetapi kita terpaksa merayu dan memaksa barulah dibuat,'' katanya.
Dalam pada itu, seorang
penganalisis politik Datuk Wan Mohd Mahyiddin Wan Awang berkata, keamanan telah
menjadi cara hidup dan slogan yang dilaung-laungkan pemerintah sejak Perdana
Menteri pertama Tunku Abdul Rahman kerana tanpa keamanan, tiada satu kaum pun
di negara ini akan dapat menikmati pembangunan.
``Kalau ada yang kurang baik,
tegurlah secara membina, tidak dengan cara mengutuk, berdemonstrasi,
menunjukkan keangkuhan kita kerana cara ini membawa kepada keadaan anarki yang
boleh melemahkan sendi-sendi pemerintahan negara dan akhirnya negara akan
terkubur.''
Mewakili generasi muda, seorang
pelajar kolej, Aziz Ishak, 18, berpendapat patriotisme akan berkembang secara
semula jadi jika negara mampu melahirkan individu-individu yang cemerlang dalam
pelbagai bidang hingga mencapai kelas dunia, misalnya bidang sukan atau
penyelidikan perubatan.
Aziz juga percaya negara yang
tidak mempunyai individu-individu cemerlang yang mampu bersaing di peringkat
dunia tidak berupaya menawarkan kegembiraan kepada rakyatnya. - Bernama
SUMBER-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0821&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_05.htm#ixzz4bjW6qXrt
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan