ARKIB : 25/08/2003
Oleh Kassim Ahmad
Kenyataan Timbalan Perdana
Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menghendaki supaya rasuah di negara
kita dibanteras habis-habisan menimbulkan sekali lagi masalah keberkesanan
sistem dan kaedah kita membasmi rasuah.
Kita masih ingat apabila Datuk
Seri Dr. Mahathir Mohamad mula-mula memegang jawatan Perdana Menteri pada 1981,
beliau berikrar akan menanam rasa takut kepada Tuhan di dada setiap pegawai
kerajaan supaya mereka tidak melakukan rasuah.
Dengan terdedahnya penyelewengan
demi penyelewengan kewangan negara di pelbagai jabatan kerajaan dan badan-badan
berkanun dalam masa beberapa tahun kebelakangan ini, jelaslah masalah rasuah
tidak berkurangan. Malah ia mungkin meningkat.
Mengapa? Mengikut Ketua
Setiausaha Negara, Tan Sri Samsuddin Osman, sebahagiannya kerana kelemahan
manusia dan sebahagiannya kerana sifat masyarakat kita sekarang, yang mengikut
beliau, bersifat materialistik. (Lihat wawancara beliau dengan Mingguan
Malaysia, 17 Ogos, 2003.)
Jika benar apa yang beliau
katakan, nyatalah rasuah hanya boleh dibendung, tetapi tidak boleh dihapuskan.
Adakah ini benar? Tentu tidak.
Untuk mendalami masalah ini, kita
harus kaji manusia dari segi hakikat. Adakah manusia dari segi kejadiannya
suatu makhluk yang semula jadi jahat atau semula jadi baik?
Tuhan menerangkan kepada kita
dalam Quran bahawa terdapat dua tarikan dalam diri manusia: Tarikan nafsu
kebinatangan yang meruntunnya ke bawah - ke lembah kegagalan dan kehancuran,
dan tarikan nafsu kemalaikatan yang mendorongnya ke atas - ke arah kejayaan dan
kemenangan.
Jawapan Tuhan kepada malaikat
yang membantah kehendak Tuhan untuk menciptakan seorang khalifah di bumi
mengesahkan falsafah optimisme. (Lihat Quran, 2: 30-33.)
Oleh yang demikian, falsafah
kehidupan yang optimistik mempunyai landasan yang kukuh dalam kejadian alam
semesta. Sejarah masyarakat manusia membuktikan perkara ini.
Apabila manusia mengamalkan
pemikiran dan praktik hidup yang baik, maka masyarakat itu berjaya dan
meningkat pada tangga evolusi; apabila berlaku sebaliknya, maka masyarakat itu
gagal dan merosot dalam evolusi moralnya.
Peningkatan atau kemerosotan ini
tidak automatik; ia bergantung kepada praktik masyarakat itu sendiri. Ini
selaras dengan ajaran Quran bahawa Tuhan tidak mengubah nasib sesuatu bangsa
kecuali bangsa itu mengubah praktiknya. (Lihat Quran, 13: 11 dan 8: 53.)
Samsuddin benar apabila beliau
menyatakan masyarakat kita sekarang materialistik, dan sifat materialistik
masyarakat ini mempengaruhi tabiat perkhidmatan awam.
Tetapi beliau tidak mencadangkan
tindakan-tindakan yang boleh mengubah sifat ini, kecuali merujuk kepada
keperluan meningkatkan sifat kerohanian secara umum. Seperti yang kita tahu,
tiga cara pokok untuk mengubah manusia ialah melalui pendidikan, ganjaran atau
hadiah untuk menggalakkan perbuatan itu, dan hukuman berat untuk mencegah.
Praktik dan perangai masyarakat
kita dan masyarakat-masyarakat lain diasaskan pada tiga aliran fikiran atau
tradisi.Wujud tiga aliran fikiran atau tradisi dalam masyarakat kita sekarang.
Pertama, aliran fikiran liberalisme anjuran ahli-ahli falsafah Eropah seperti
Adam Smith dan lain-lain yang menyata dan mempelopori manusia bertindak
mengikut hawa nafsu rendahnya.
Kedua, aliran fikiran mistik yang
dianjurkan oleh pelbagai agama yang menolak kehidupan duniawi dan mempelopori
pencapaian alam nirvana atau syurga yang ghaib. Aliran ketiga ialah aliran yang
boleh kita panggil humanis atau republikan yang menggabungkan kemajuan dan
kejayaan dunia dan akhirat.
Pada umumnya, kemajuan dunia
bermakna kemajuan material dan kemajuan akhirat bermakna kemajuan moral dan
spiritual. Impian manusia dari dulu hingga sekarang ialah membangunkan sebuah
dunia yang selamat, aman, adil, makmur dan bahagia, yakni sebuah dunia yang
ditadbirkan oleh prinsip-prinsip keadilan dan kebaikan. Orang mukmin percaya
bahawa sebuah dunia seperti ini boleh diwujudkan, sedangkan orang kafir tidak.
Kita percaya rasuah boleh
dihapuskan daripada masyarakat kita. Tetapi ketiga-tiga kaedah yang kita sebut
tadi hendaklah digunakan.
Pertama, pendidikan. Kita mesti
mempelopori dan mengajar masyarakat kita bahawa manusia itu boleh diubah
daripada seorang makhluk yang jahat atau berpotensi jahat kepada seorang
makhluk yang baik atau berpotensi baik. Dengan lain perkataan, falsafah
kerajaan dan masyarakat kita mestilah dibina di atas prinsip-prinsip ini, yang
telah pun kita buktikan benar.
Terbatas
Suatu gerakan politik atau sosial
mesti diwujudkan dalam masyarakat kita untuk mempelopori, mengajar dan
mempraktikkan falsafah ini. Ini telah dilakukan dalam kebanyakan masyarakat
dulu secara terbatas dan dengan kejayaan-kejayaan yang terbatas juga.
Suatu contoh ialah masyarakat
Arab dalam zaman Nabi dan beberapa generasi selepasnya. Beberapa contoh lain
boleh diberi. Kejayaan yang terbatas dalam masyarakat-masyarakat terdahulu
adalah kerana pemahaman falsafah optimisme tentang manusia ini tidak begitu
jelas dan meluas. Faktor ini menyebabkan anasir-anasir musuh kepada falsafah
ini menjadi kuat dan mereka menghalang dan menggagalkan tiap-tiap usaha untuk
menciptakan masyarakat baik ini.
Siapakah yang patut memimpin
gerakan politik-sosial untuk mempelopori, mengajar dan mengamalkan falsafah
humanis ini? Organisasi yang paling dekat dan paling layak ialah parti politik,
kerana parti politiklah yang mempunyai falsafah untuk membangun dan
mentadbirkan masyarakat.
Parti politik juga paling hampir
dengan rakyat, kerana ia wujud di mana-mana dan di setiap peringkat: kampung,
daerah, negeri dan pusat. Di negara kita, parti politik boleh dikatakan tidak
memainkan peranan ini, kerana dalam tradisi politik liberal Barat, parti ialah
alat golongan elit untuk mendapat dan mempertahankan kuasa. Ia tidak memainkan
peranan falsafah untuk mewujudkan sebuah masyarakat yang baik.
Kaedah yang kedua dan ketiga
ialah mengenakan hukuman yang berat terhadap rasuah serta memberi ganjaran
untuk menggalakkan perbuatan amanah. Ini memang kita lakukan. Tetapi ini saja
tidak mencukupi, kerana kita tidak menangani rasuah pada akar umbinya. Akar
umbi rasuah ialah falsafah yang mengajar bahawa manusia itu binatang yang
bertindak mengikut sifat-sifat binatang.
Soalan yang timbul daripada
perbincangan ini ialah mengapakah kita tidak mengubah falsafah hidup kita?
Mengapa kita terus membenarkan diri kita dipengaruhi, malah ditadbirkan oleh
falsafah liberalisme Eropah?
Jawabnya adalah kerana elit yang
memerintah negara kita percaya kepada falsafah liberalisme sebagai falsafah
yang boleh memberi kemajuan dan kejayaan kepada masyarakat kita. Elit ini tidak
nampak atau sedar bahawa Eropah yang mengamalkan falsafah ini sedang tenggelam
dan runtuh.
Jalan kita hendak membasmi rasuah
secara berkesan ialah jalan ketiga, iaitu falsafah yang menggabungkan kemajuan
material, moral dan spiritual dalam suatu kesepaduan yang seimbang dan
harmonis. Caranya bukan dengan menempel moraliti dan spiritualiti di bangunan-bangunan
material, tetapi dengan melahirkan individu dan masyarakat yang memahami,
menghayati dan komited kepada falsafah humanis ini.
- DR. KASSIM AHMAD ialah seorang
intelektual bebas
SUMBERArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0825&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm#ixzz4dI8YXTrF
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan