Selasa, 4 April 2017

Memberi makna pada Bulan Kemerdekaan



ARKIB : 16/08/2003
Oleh Zin Mahmud

(WARTAWAN UTUSAN)
Pada Ahad ini, 17 Ogos, akan bermula perayaan Bulan Kemerdekaan yang berlangsung sehingga 16 September, hari ulang tahun penubuhan Malaysia. Tahun ini Malaysia merayakan ulang tahun penubuhannya ke-40.

Pada 16 September 1963, Tanah Melayu, Sarawak, Sabah dan Singapura bersetuju bergabung di dalam Persekutuan Malaysia.

Dalam rancangan awal, Brunei juga seharusnya turut serta dalam gagasan Malaysia ini. Tetapi ia kemudian memilih untuk terus menjadi negeri naungan British. Ia mencapai kemerdekaan pada 1 Januari 1984.

Tunku Abdul Rahman yang mencetuskan idea Malaysia merancang supaya negara baru itu diisytiharkan pada 31 Ogos 1963, iaitu sempena hari ulang tahun kemerdekaan Tanah Melayu ke-6. Jika itu berlaku, maka perayaan Hari Kemerdekaan bagi Sarawak, Sabah dan Singapura akan menjadi 31 Ogos.

Tetapi atas sebab-sebab yang belum dapat diselesaikan di Sabah dan Sarawak ketika itu, tarikh kemerdekaan bagi kedua-dua negeri itu tertunda hingga pada 16 September. Bagaimanapun, Singapura mengambil keputusan untuk mengisytiharkan kemerdekaannya dari British pada 31 Ogos 1963. Singapura kemudian turut menyertai Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah untuk menjadi Malaysia.

Bagaimanapun, Singapura dikeluarkan dari Malaysia pada 9 Ogos 1965. Kini republik itu menyambut Hari Kebangsaannya pada tarikh itu.

Negara baru Malaysia menjadikan 31 Ogos sebagai Hari Kebangsaan dan 16 September sebagai Hari Malaysia bagi memperingati tarikh kemerdekaan Sabah dan Sarawak.

Sejak tahun 2000 pula, kerajaan telah memperkenalkan perayaan Bulan Kemerdekaan yang dimulakan pada 17 Ogos dan berakhir pada 16 September dengan sambutan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos.

Hari Kebangsaan kali ini ialah yang ke-46.

Tarikh 17 Ogos dipilih bagi mencukupkan sambutan sebulan perayaan merdeka dengan perayaan akhir diadakan sama ada di Sarawak atau Sabah sebagai memperingati penubuhan Malaysia.

Secara kebetulan juga, 17 Ogos merupakan sambutan hari kebangsaan Indonesia yang mencapai kemerdekaannya pada 17 Ogos 1945. Pada tarikh itu, para nasionalis di Tanah Melayu turut menyambutnya dengan semangat untuk memperjuangkan juga kemerdekaan tanah airnya sendiri.

Malah ada antara mereka yang telah berjuang menuntut kemerdekaan Tanah Melayu sejak sebelum Perang Dunia Kedua. Mereka juga merancang untuk mendapatkan persetujuan Jepun yang meletakkan Tanah Melayu dan Sumatera dalam pentadbiran yang sama untuk merdeka serentak dengan Indonesia. Tetapi rancangan itu gagal.

Sebaliknya, British yang kembali ke Tanah Melayu telah mengetatkan penjajahannya dengan mengubah status negeri naungan kepada tanah jajahan dalam gagasan Malayan Union. Keadaan inilah yang mendorong orang Melayu bangkit dan akhirnya membawa kepada penggantian Malayan Union dengan Persekutuan Tanah Melayu yang diisytiharkan pada tahun 1950.

Indonesia mengalu-alukan kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 dengan kedua-dua pihak menganggap mereka sebagai negara serumpun. Tetapi apabila Malaysia hendak ditubuhkan, Indonesia menentangnya. Hanya setelah bertukar rejim di Jakarta, barulah hubungan keduanya baik dan menjadi tonggak kepada pertubuhan serantau ASEAN.

Kesemua negara anggota ASEAN yang kini berjumlah 10 mempunyai hubungan sejarah yang rapat antara sesama mereka. Khususnya negara-negara teras iaitu Malaysia, Singapura, Brunei, Indonesia, Thailand dan Filipina. Kesemua negara ini menerima secara langsung pengalaman sejarah daripada tamadun Melayu.

Tetapi kerajaan Melayu tertua muncul di Funan yang meliputi wilayah-wilayah yang kini berada dalam sempadan Vietnam dan Kemboja. Di situlah kerajaan Melayu paling awal muncul. Kemudian banyak lagi kerajaan-kerajaan Melayu di Pattani, Semenanjung Melayu dan Sumatera muncul. Akhirnya tamadun ini berkembang dalam bentuk kerajaan-kerajaan Melayu, yang walaupun kecil dan berada di pesisiran pantai meliputi hampir kesemua pulau-pulau di Asia Tenggara termasuk Jawa, Borneo, Sulu, Sulawesi dan Maluku.

Kerajaan-kerajaan Melayu ini walaupun saling silih berganti dan dikunjungi oleh saudagar-saudagar dan juga wakil-wakil kerajaan dari India dan China, tetapi mereka tetap berada dalam kedudukan merdeka.

Seluruh Kepulauan Melayu ini adalah ruang politik kerajaan-kerajaan Melayu yang bersifat inklusif, iaitu terbuka kepada perdagangan dan kunjungan perantau-perantau dari Barat dan Timur, jauh lama sebelum kedatangan seorang manusia dari Eropah.

Empayar pertama yang membentuk asas budaya politik Melayu dengan mencipta gagasan `kerajaan' adalah Sri Wijaya yang berpusat di Palembang, Sumatera.

Kehebatan kerajaan Sri Wijaya ini dapat digambarkan dengan kisah bagaimana para ilmuwan dan saudagar dari China dan India berkampung di Palembang untuk bertukar-tukar ilmu pengetahuan.

Kerajaan Sri Wijaya tidak pernah berhasrat untuk menakluki dunia, sama ada China atau India. Tetapi mereka berjaya mewujudkan keamanan dan kemakmuran dengan menyediakan kemudahan perniagaan, pelaburan dan perdagangan.

Sri Wijaya tumbang dan kerajaan ini diwarisi oleh Kesultanan Melaka. Melaka juga berjaya mewujudkan keamanan dan kemakmuran yang memberi ruang kepada usaha perniagaan dan perdagangan antarabangsa, dari Timur dan Barat. Sri Wijaya dan Melaka menikmati kemerdekaan untuk mewujudkan tamadun.

Penjajahan bermula apabila Portugis menakluki kota Melaka pada Ogos 1511. Tetapi Kesultanan Melaka tidak tumbang, ia hanya berpindah ke Kota Tinggi dan meneruskan kerajaan Melayu di sana yang kini dikenali sebagai Kesultanan Johor-Riau.

Harapan Portugis untuk menguasai kekayaan Kepulauan Melayu melalui penguasaan Melaka tidak mendatangkan hasil. Melaka di bawah Portugis dan kemudiannya Belanda dan Inggeris tidak mencapai kemakmuran semasa ia diperintah oleh kesultanan Melayu. Begitu juga apabila Belanda dapat menguasai Jawa dan Sumatera, mereka tetap tidak dapat mewujudkan kota semakmur Melaka pada zaman kesultanan Melaka.

Bagaimanapun Inggeris berjaya mewujud pengganti Melaka dalam bentuk Singapura setelah memisahkannya daripada Kesultanan Johor-Riau.

Sungguhpun begitu, kemerdekaan Johor dapat dipertahankan walaupun hampir keseluruhan Semenanjung Tanah Melayu telah dinaungi British dan pulau-pulau Riau telah dikuasai Belanda pada awal abad ke-20.

Johor juga dapat memanfaatkan dari pembangunan Singapura. Malah ia juga melancarkan program modenisasi dalam pentadbiran, ekonomi dan budaya supaya dapat menjadi negeri maju dan makmur.

Jadi apabila British mengemukakan gagasan Malayan Union yang bermakna menjadikan Johor sebahagian daripada tanah jajahan British, maka pembesar Johor, Datuk Onn Jaafar terdorong untuk menentang dan berjuang mengembalikan kemerdekaan Tanah Melayu.

Dengan kemerdekaan Tanah Melayu, Kuala Lumpur muncul sebagai ibu kota negara baru. Ia mula menarik pelbagai kegiatan ekonomi, sosial, politik dan budaya. Para elit Melayu yang mencorakkan tamadun Melayu moden di Singapura telah juga berpindah ke Kuala Lumpur.

Pada alaf baru ini, Kuala Lumpur telah jauh maju dengan mercu tanda utamanya ialah bangunan tertinggi dunia, Menara Berkembar Petronas.

Kini dengan penubuhan Putrajaya yang merangkaikan Kuala Lumpur dengan Koridor Raya Multimedia (MSC), cita-cita Malaysia adalah jelas. Iaitu ingin menjadi negara masa depan yang maju dan makmur. Ia mahu mewarisi kemakmuran yang pernah dirintis oleh Sri Wijaya di Palembang dan diwarisi oleh Melaka.

Kini kegemilangannya cuba disambung oleh Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Justeru, sambutan Bulan Kemerdekaan yang bermula di Melaka dengan pengibaran Jalur Gemilang menandakan dua perkara. Pertama, ia memperingati pengumuman tarikh kemerdekaan yang dibuat oleh Tunku sekembalinya dari London apabila berjaya dalam rundingannya dengan pihak British. Kedua, Melaka pernah menjadi pusat kemakmuran rantau ini dan inilah yang hendak diwarisi oleh Malaysia.

Sambutan Hari Kebangsaan tahun ini pula buat pertama kalinya akan diadakan di Putrajaya.

Kota ini akan menandingi Melaka dan Sri Wijaya pada zaman kegemilangannya. Apabila sidang kemuncak Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa di Putrajaya pada Oktober, maka ia akan menjadi kota tumpuan negara-negara Islam sepanjang negara ini menjadi pengerusi pertubuhan itu.

Hakikatnya, Putrajaya dan Malaysia sudah menandingi Sri Wijaya mahupun Melaka.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0816&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm#ixzz4dHGriW3n
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan